Sisällön alkuun

Tervetuloa Papunetin selkosivuille!

                   

Näiltä sivuilta löydät monenlaista tietoa eri aiheista selkokielellä.

Kunnallisvaalit

Syksyllä järjestetään kunnallisvaalit, joissa valitaan ehdokkaat kunnanvaltuustoihin. Yhteiskunta-osiosta voit lukea tarkempia ohjeita äänestämisestä. Kunnallisvaaliesite on sivuilla myös pdf-tiedostona. Pääset ohjeisiin tästä linkistä.

Ohjeita sirukortilla maksamiseen

Uudenlaiset pankkikortit eli sirukortit yleistyvät. Papunetin selkosivuilla on kuvalliset ohjeet siitä, miten sirukortilla maksetaan turvallisesti.

Ohjeet löytyvät Arkipäivä-osion kohdasta Raha-asiat. Ohjeet ovat sivuilla myös pdf-muodossa. Pääset ohjeisiin tästä linkistä.

Uusi rahankäytön opas on ilmestynyt 

Oppaassa on paljon omaan talouteen liittyvää tietoa. Siinä kerrotaan esimerkiksi, miten voit suunnitella omia raha-asioitasi. Lisäksi näytetään, miten maksat uudella sirukortilla.

Oppaan verkkoversio on luettavissa Arkipäivä-osiossa kohdassa Raha-asiat. Tästä linkistä pääset oppaaseen. Opas on sivuilla myös pdf-muodossa.  

Selkouutisten verkkolehti sekä muuta tietoa selkokielellä

Papunetin selkosivuilta löydät myös tietoa selkokirjoista sekä Selkouutisten verkkolehden tuoreimman numeron.

Yhteiskunta-osiossa kerrotaan Suomeen liittyvistä ajankohtaisista asioista, eri laeista sekä Euroopan Unionin toiminnasta. Arkipäivä-osiossa kerrotaan arkielämän asioista kuten esimerkiksi terveydestä, turvallisuudesta ja vapaa-ajan vietosta. Vuosien kierto -sivuilta voit lukea merkkipäivistä ja suomalaisten elämästä ennen.

Muita Internet-sivuja selkokielellä

Tietoa muista selkokielisistä Internet-sivuista löytyy osoitteesta www.selko.fi. Voit käydä tutustumassa esimerkiksi Virtuopo-sivustoon, jossa kerrotaan opiskelusta, ammatin valitsemisesta ja työelämästä.

Selkokeskus

Papunetin selkosivujen toimittamisesta vastaa Selkokeskus.

Selkokeskuksen kotisivut on kirjoitettu yleiskielellä. Sivuilla on tietoa selkokielen teoriasta ja alan ajankohtaisista tapahtumista.

Selkokeskuksen yhteystiedot.